پنج شنبه 2 آذر 1396 | Thursday, 23 November, 2017
تاریخ : 11 , اردیبهشت, 1393 ساعت :11:29

/* Style Definitions */ table.MsoNormalTable {mso-style-name:”Table Normal”; mso-tstyle-rowband-size:0; mso-tstyle-colband-size:0; mso-style-noshow:yes; mso-style-priority:99; mso-style-qformat:yes; mso-style-parent:””; mso-padding-alt:0cm 5.4pt 0cm 5.4pt; mso-para-margin:0cm; mso-para-margin-bottom:.0001pt; mso-pagination:widow-orphan; font-size:10.0pt; font-family:”Calibri”,”sans-serif”;} اتوبوس هاي مناسب جهت سيستم حمل و نقل عمومي استان خوزستان كدامند      با توجه به مصوبه اخير دولت مبني بر امكان استفاده از خودروهاي منطقه آزاد اروند در بخش هايي از استان […]

/* Style Definitions */
table.MsoNormalTable
{mso-style-name:”Table Normal”;
mso-tstyle-rowband-size:0;
mso-tstyle-colband-size:0;
mso-style-noshow:yes;
mso-style-priority:99;
mso-style-qformat:yes;
mso-style-parent:””;
mso-padding-alt:0cm 5.4pt 0cm 5.4pt;
mso-para-margin:0cm;
mso-para-margin-bottom:.0001pt;
mso-pagination:widow-orphan;
font-size:10.0pt;
font-family:”Calibri”,”sans-serif”;}

اتوبوس هاي مناسب جهت سيستم حمل و نقل عمومي استان خوزستان كدامند

     با توجه به مصوبه اخير دولت مبني بر امكان استفاده از خودروهاي منطقه آزاد اروند در بخش هايي از استان خوزستان و تصميم هاي اتخاذ شده مسئولين مبني بر خريد و بكارگيري آنها در سيستم حمل و نقل عمومي در قالب تاكسي و اتوبوس توصيه مي گردد در انتخاب نوع خودروها كارشناسي و تحقيق لازم بعمل آيد و حداقل مشخصات فني مورد نياز برآورد و بر اساس اين نياز سنجي نوع خودرو ها مشخص ، سفارش و خريداري گردد . اكنون كه اين امكان فراهم شده بسيار مهم خواهد بود تا خودروهايي مطلوب و كارآمد انتخاب و بكارگيري شوند. زيرا طي سنوات گذشته قدرت انتخاب خودروهاي حمل و نقل عمومي در كشور ميسر نبود و خودروهاي خريداري شده توسط دولت (عموماً خودروهاي كم كيفيت ساخت داخل كه استهلاك بالايي داشتند) تحويل شهرها مي گرديد كه متاسفانه كارنامه قابل قبولي در اين زمينه موجود نيست. بطور مثال در شرايط آب و هوايي و اقليمي شهر اهواز با ميانگين درجه حرارت بالا داشتن تهويه مطبوع مناسب همچنين سيستم خنك كنندگي كارآمد براي موتور خودرو الزامي است يا فرمت درب و صندلي ها بايد متناسب با  نيازها باشند. هدف نگارنده بررسي حداقل مشخات فني مورد نياز اتوبوس هاي درون شهري مناسب براي شهر اهواز است و در صورت امكان در آينده در خصوص تاكسي مطالبي ارائه خواهد گرديد. در خريد اتوبوس بايد يك روال منطقي جهت انتخاب ، مذاكره و سفارش اتوبوس با شركت سازنده برقرار گردد تا بتوان حداقل هاي فني مورد نياز را تامين نمود و در خصوص خدمات پس از فروش و آموزش هاي لازم برنامه هايي تدوين گردد. در ذيل بطور خلاصه حداقل هاي مورد نياز جهت اتاق،موتور،گيربكس،اكسل ها، سيستم هاي برق و تعليق و شرايط آموزش و خدمات پس از فروش ارائه مي گردد و اميد است مد نظر مسئولين مربوطه قرار گيرد .

     با توجه به تجريبات گذشته بطور قطع مي توان گفت حداقل مشخصات فني در خصوص طراحي و توليد اتوبوس هاي با كيفيت در برندهاي MAN,VOLVO,BENZ,SCANIA,RENO قابل رويت است و ديگر كمپاني ها با همكاري و موافقت برندهاي مذكور خطوط توليد را راه اندازي يا تهيه لوازم و قطعات مي نمايند، البته كيفيت توليدات آنها پايين تر بوده ولي قيمت تمام شده محصولات آنها معمولا از كمپاني هاي مادر پايين تر است.

مشخصات مهم براي اتاق :

روشنايي داخل سالن از نوع ال اي دي

سه تيكه بودن سپرهاي جلو و عقب از جنس فايبر مناسب

دارا بودن سيستم هاي صوت و تصوير مناسب

دارا بودن دروبين هاي دنده عقب و كنترل وضعيت درب عقب

جنس دريب هاي مسافر و ديگر درب ها از جنس آلومينيوم

رنگ شيشه تا 50 درصد دودي باشد

شيشه جانبي تا 80 درصد قابليت باز شدن داشته و بصورت دو جداره باشند

تعداد صندي هاي مسافر 35 الي 45 نفر و مقاوم در برابر انواع اشعه ها و تغيير رنگ

ورودي هواكش موتور حتما از سقف باشد

ابعاد اتاق 12 متر طول و 25 متر عرض باشد

سيستم هاي عايق بندي بطور كامل با فوم باشند

صندلي راننده پنوماتيك 3 حالته و 2 جله داراي استاندارد مناسب

رنگ ها اتاق كوره اي روغني و ترجيحا رنگ هاي روشن مانند سفيد و زرد كه در شرايط گرما دوام زيادي دارند.

تجهيزات اوليه يدكي و ايمني موجود باشد

تاير زاپاس موجود باشد.

مشخصات فني موتور  :

حجم موتور 9 تا 12 ليتر

قدرت موتور از 290 تا 350 اسب بخار

گشتاور 1100 تا 1500 نيوتن متر در 1100 تا 1500 دور در دقيقه

تعداد سيلندر 6 سيلندر خطي

سرسيلندر 6 تكه مجزا براي هر سيلندر در ارجحيت قرار دارد

استاندارد آلايندگي يورو 4

برند موتور بنز ، ولوو، رنو ، مان ، اسكانيا و ساخته شده در كشور مادر

مشخصات فني گيربكس :

ZF  يا VOITH ساخت كشور آلمان متناسب با توان موتور با سلكتور 5 حالته و مجهز به ريتاردر هيدروليكي و مجهز به سامانه CAN و OBD

داراي سرد كن روغن فولادي ضد زنگ

داراي كليد قطع و وصل ريتاردر و داراي نشانگر درجه حرارت روغن گيربكس

مشخصات سيستم تعليق :

ترجيحا ZF  يا RABA و مجهز به سيستم نيلينگ يا مربوط به شركت مادر اتوبوس

محور ها ي جلو و عقب ترجيحا ZF  يا RABA  و از يك جنس باشند

كمك فنرهاي بادي و فنرهاي تلسكوپي هيدروليكي و ساخت كشورهاي اروپايي

مشخصات فني سيستم فرمان :

ترجيحا ZF  يا برند شركت سازنده مادر

داراي شعاع گردش حداكثر 12 متر

مخزن روغن هيدروليك قابليت رويت داشته باشد

مشخصات فني سيستم خنك كننده :

راديات مسي متناسب با اقليم گرم و خشك

هيدروفن مناسب براي مناطق گرم و خشك يا الكترومغناطيسي متناسب با اقليم گرم و خشك

ظرفيت سيستم خنك كننده متناسب با مناطق گرم و خشك

قابليت رويت مايع خنك كننده در منبع انبساط و داراي دسترسي مناسب جهت سرريز آب

مشخصات فني سيستم باد و ترمز :

ترمز پنوماتيك مجهز به ABS   و ASR و EBS داراي مخازن باد جداگانه براي هر محور

سيستم ترمز مجهز به خفه كن موتور بعلاوه ريتاردر در گيربكس

ترمز دستي بر روي چرخ عقب

سيستم كمپرس (باد و ترمز) ترجيحاً وبكو يا كنور آلمان يا شركت مادر سازنده

مشخصات مخزن سوخت :

داراي باك گازوئيل 220 ليتر به بالا مجهز به لجن گير و شير تخليه و قابليت سوختگيري از دو طرف اتوبوس

جنس باك گالوانيزه يا پلي اتيكن با رعايت كامل استانداردها

مشخصات سيستم برقي :

سيستم تهويه مطبوع كولر با قدرت 38 الي 42 كيلو وات و حجم هوادهي 10000 متر مكعب در ساعت به بالا

كولر با برندهاي معروفكنوكتا،سوتراك،كوچ اير و كين با كمپرسور بوك يا بيتذر يا انواع مرغوب و شناخته شده ديگر باشند

استارت و دينام از نوع مرغوب ترجيحا بوش آلمان يا شركت مادر سازنده

جعبه فيوز واتر پروف با طراحي مناسب جهت دسترسي و تعميرات ترجيحا در داخل كابين

پيش بيني لازم جهت نصب سامانه هاي AVL  و نصب سيستم GPS

شرايط گارانتي و وارانتي و آموزش :

گارانتي اتوبوس به مدت 2 سال يا 200.000 كيلومتر باشد

وارانتي به مدت 10 سال ارائه خدمات نمايد

زمين سروه گارانتي از زمان تحويل اتوبوس باشد

پرداخت خسارت در زمان گارانتي بدليل نبود قطعات معيين گردد

ايجاد نمايندگي و خدمات پس از فروش مشخص و معيين گردد

ليست قطعات مشمول گارانتي به پيوست قرار باشد

به ازاي تحويل هر دستگاه اتوبوس فروشنده موظف به رائه 10 ساعت آموزش براي قسمت هاي مختلف فني اتوبوس باشد

به ازاي هر دستكاه اتوبوس 2 نفر راننده آموزش داده شوند

فروشنده در خصوص در اختيار قرار دادن ابزار مخصوص جهت تعمير و نگهداري و عيب يابي متعهد گردد.

 

 

نويد قائدي

93.02.11

 

 

By: نويد قائدي

Share

www.karoonnews.com
  • تبلیغات

    شبکه اطلاع رسانی دانا شبکه اطلاع رسانی رهیاب